قومیت و هویت ملی در یک نمایشگاه

به گزارش تاورنا، نمایشگاه قومیت و هویت ملی، روز گذشته در موزه کتاب و میراث مستند ایران واقع در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران افتتاح شد.

قومیت و هویت ملی در یک نمایشگاه

به گزارش خبرنگاران، به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، در این برنامه، هانیه گراییلی- سرپرست اداره کل حوزه ریاست، روابط عمومی و امور بین الملل سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران- پس از افتتاح و بازدید نمایشگاه، گفت: آنچه دست مایه برپایی این نمایشگاه شد، سیزدهم شهریور ماه مصادف با روز مردم شناسی یا به تعبیر علمی آن، روز انسان شناسی فرهنگی بود. فرصت مغتنمی است تا با گردآوری آثار و به تصویر کشیدن تنوع قومیت، بر اهمیت دانش انسان شناسی در کشور تاکید کنیم. زیرا ایران به رغم برخورداری پهنه قومی از فقدان اجتماع علمی آسیب دیده است.

او ادامه داد: اشاعه و تبادل و تهاجم و تغییرات و نسبیت فرهنگی ترجیع بند مسائل ما در انسان شناسی فرهنگی است و برای برون رفت از معضلات سیاسی ازجمله پرهیز از جنگ، خشم، خشونت، خونریزی و تجزیه طلبی ضروری است تا هویت ملی حفظ گردد. امید آن است که دانش عمیق انسان شناسی فرهنگی، صندلی شایسته و بایسته خود را بازیابد و مرهمی بر دردها و زخم ها بر پیکره انسان شناسی باشد.

اجرای موسیقی اقوام توسط هنرمندان مطرح قومیت ها همچون بخشی نادرمحمد آهنگربیک (موسیقی شمال خراسان)، گروه عاشیق سلجوق شهبازی (موسیقی آذری)، گروه مهرآیین (موسیقی کُردی) و گروه مردوس (موسیقی گیلکی) از دیگر اتفاقات این رویداد بود.

همچنین نشست تخصصی مردم شناسی، امروز دوشنبه 12 شهریور ماه ساعت 14 تا 16 در در تالار فرهنگ واقع در ساختمان کتابخانه ملی برگزار می گردد که در آن، علیرضا حسن زاده با موضوع انقلاب مشروطه و گفتمان مردم شناسی، محمدعلی مرآتی با موضوع موسیقی شناسی اقوام ایرانی؛ گوناگونی و یکپارچگی و پروانه قاسمیان با موضوع مروری بر تاریخ پوشاک سنتی ایران سخنرانی می نمایند.

این نمایشگاه که در آن، بیش از 20 نمونه پوشاک اقوام مختلف ایرانی، صنایع دستی و میراث فرهنگی قومیت ها با تاکید بر هنر طراحی پارچه و منسوجات و سازهای موسیقی نواحی در معرض دید عموم قرار گرفته است ، تا 15 شهریورماه از ساعت 8 تا 16 پذیرای علاقه مندان است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 12 آذر 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: taverna.ir شناسه مطلب: 34

به "قومیت و هویت ملی در یک نمایشگاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قومیت و هویت ملی در یک نمایشگاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید