نخستین چاپ سنگی لیلی و مجنون در کتابخانه ملی

به گزارش تاورنا، نخستین کتاب چاپ سنگی مصور در ایران مربوط به داستان لیلی و مجنون با قدمت بیش از 183 سال در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران نگهداری می گردد.

نخستین چاپ سنگی لیلی و مجنون در کتابخانه ملی

جهت دریافت مشاوره خدمات قیمت چاپ کاتالوگ a4 از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

ایسنا: روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، کتاب لیلی و مجنون مکتبی به عنوان اولین کتاب مصور چاپ سنگی در ایران که دارای 152 صفحه به زبان فارسی و خط نستعلیق است، توسط سیدیوسف میلانی کتابت شده و حاجی بهرام غلام حاجی اسمعیل اردبیلی نشر آن را به عهده داشته است.

این کتاب مثنوی عاشقانه ای از مکتبی شیرازی است و دارای 1260 بیت و در سال 895 هجری قمری به نظم درآمده است.

این منظومه عاشقانه دارای چهار تصویر سیاه و سفید است. تصویر مکتب خانه و حضور لیلی و مجنون، دیدن لیلی توسط ابن سلام و خواستگاری کردن از لیلی، جنگ نوفل با قبیله لیلی و دعای مجنون، عقد کردن ابن سلام با لیلی و صحبت مجنون با لیلی از جمله تصاویر این کتاب هستند.

در آنالیز های صورت گرفته در زمان فهرست نگاری، این کتاب دارای فرسودگی و پارگی جلد، جداشدگی اوراق از عطف و شیرازه، و آثار لک و رطوبت در بعضی از صفحات بود که در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران بازسازی شده است. نقاشی های موجود در این کتاب به صورت ابتدایی، ساده و ناقص توسط صاحب این اثر رنگ آمیزی شده است.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 19 آبان 1399 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: taverna.ir شناسه مطلب: 1243

به "نخستین چاپ سنگی لیلی و مجنون در کتابخانه ملی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نخستین چاپ سنگی لیلی و مجنون در کتابخانه ملی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید