هانی زاده: حمله به مقر الحشدالشعبی به آمریکا ثابت کرد این گروه از صندلی مردمی گسترده برخوردار است

به گزارش تاورنا، یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: هدف آمریکایی ها از حمله به مقر الحشد ایجاد آزمونی برای سنجش میزان صندلی مردمی این گروه در میان ملت عراق بوده است بر همین اساس بلافاصله بعد از دستگیری تعداد از فرماندهان حشد سایر نیروهای مردمی به پا خاستند.

هانی زاده: حمله به مقر الحشدالشعبی به آمریکا ثابت کرد این گروه از صندلی مردمی گسترده برخوردار است

حسن هانی زاده، کارشناس مسائل غرب آسیا در مصاحبه با خبرنگار سیاسی خبرنگاران، درباره حمله به مقر حشد الشعبی با دستور نخست وزیر عراق گفت: حمله اخیر به مقر فرماندهی حشد الشعبی نتیجه فشار آمریکا به دولت الکاظمی برای کاهش نفوذ نیروهای مردمی عراق بود.

وی با اشاره به مذاکرات اخیر دولت الکاظمی با آمریکا آن را متضمن رعایت چند دستورالعمل مهم از جانب دولت عراق دانست و یادآور شد: یکی از این دستورالعمل های وضع شده از طرف آمریکایی ها خلع سلاح نیروهای مردمی عراق از جمله حزب الله و حشدالشعبی بود. عبدالوهاب الساعدی که یک نظامی سابق بعثی است و از سمت خود به عنوان فرمانده نیروهای مبارزه با تروریست برکنار شده بود، با آمدن دولت الکاظمی روی کار و فشار آمریکایی ها بار دیگر به عنوان فرمانده سازمان مبارزه با تروریست منصوب شد.

هانی زاده ادامه داد: براساس این فرایند آمریکایی ها این ماموریت را به الساعدی دادند که نیروهای حشد و حزب الله عراق را خلع سلاح نمایند و الساعدی به نیابت از الکاظمی، نخست وزیر عراق دستور حمله به مقر فرماندهی حشدالشعبی را صادر کرد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه هدف آمریکایی ها از این اقدام ایجاد آزمونی برای سنجش میزان صندلی مردمی حشدالشعبی در میان ملت عراق بوده است، گفت: بر همین اساس بلافاصله بعد از دستگیری تعداد از فرماندهان حشد سایر نیروهای مردمی به پا خاستند و مقر فرماندهی حشدالشعبی را محاصره کردند و به این ترتیب دولت الکاظمی را مجبور کردند که فرماندهان حشد را آزاد نمایند.

وی با تاکید بر اینکه به نظر می رسد این طرح توطئه آمریکایی ها برای خلع سلاح حشدالشعبی از رهگذر استفاده از ابزارهای خشونت آمیز است، گفت: البته این طرح با شکست روبرو شد و آمریکایی ها به خوبی دریافتند که نیروهای حشدالشعبی از پایگاه گسترده ای در میان مردم عراق برخوردارند و آمریکایی ها قادر نیستند آنها را به سادگی خلع سلاح نمایند.

هانی زاده در خاتمه اعلام کرد: حمله به مقر نیروهای حشدالشعبی به آمریکایی ها نشان داد که درگیری مستقیم با حشد به نفع آنها نخواهد بود و در حقیقت به نظر می رسد الکاظمی نخست وزیر عراق نیز قصد داشت که به آمریکایی ها ثابت کند توان مقابله و خلع سلاح حشد الشعبی را ندارند، گذشته از آن آمریکایی ها نیز فهمیدند خلع سلاح نیروهای مردمی در عراق به نفع آنها نخواهد بود.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 8 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: taverna.ir شناسه مطلب: 1097

به "هانی زاده: حمله به مقر الحشدالشعبی به آمریکا ثابت کرد این گروه از صندلی مردمی گسترده برخوردار است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هانی زاده: حمله به مقر الحشدالشعبی به آمریکا ثابت کرد این گروه از صندلی مردمی گسترده برخوردار است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید