2 مدل طرز تهیه ته چین گوشت با گوشت تکه ای یا چرخ نموده

به گزارش تاورنا، ته چین گوشت یکی از غذاهای اصیل و سنتی ایرانی است که به خاطر طعم لذیذ و ظاهر جذابش، جزو غذاهای مجلسی ایرانی به شمار میرود. درواقع انواع مختلفی از ته چین با تغییر مواد میانی آن وجود دارند، که می توانید به راحتی در فر یا قابلمه درست کنید. در این مقاله از در طرز تهیه ته چین گوشت ساده و ته چین گوشت چرخ نموده را به شما آموزش می دهیم.

2 مدل طرز تهیه ته چین گوشت با گوشت تکه ای یا چرخ نموده

طرز تهیه ته چین گوشت بره

مدت زمان آماده سازی مواد: 1 ساعت

مدت زمان مورد احتیاج برای پخت ته چین گوشت: 45 دقیقه

کالری ته چین گوشت: 232 کالری در 100 گرم ته چین گوشت

مواد لازم برای تهیه ته چین گوشت مجلسی

  • گوشت گوسفندی خرد شده: 400 گرم
  • برنج: 3 لیوان دسته دار فرانسوی
  • زعفران دم نموده: 1/4 لیوان دسته دار فرانسوی
  • ماست چکیده: 1/2 لیوان دسته دار فرانسوی
  • زرده تخم مرغ: 1 عدد
  • پیاز: 1 عدد میانه
  • رب گوجه فرنگی: 2 قاشق غذاخوری
  • پودر دارچین: 1 قاشق چای خوری
  • نمک و فلفل سیاه: به اندازه لازم
  • زردچوبه و روغن: به اندازه لازم
  • زرشک، کشمش و خلال پسته: به اندازه دلخواه برای تزیین

مراحل طرز تهیه ته چین گوشت بره

ته چین گوشت یک غذای اعیانی مجلسی است که می توانید برای مهمانی ها و دورهمی ها، آن را سرو کنید. برای درست کردن ته چین گوشت بره می توانید از گوشت ماهیچه بهره ببرید تا ته چین ماهیچه داشته باشید. برای مشاهده مراحل تهیه ته چین گوشت، ادامه مقاله را دنبال کنید.

مرحله اول: برنج را خیس کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه ته چین گوشت برنج را دو بار بشویید و روی آن آب ولرم بریزید. بهتر است از برنج ایرانی بهره ببرید که عطر بیشتر و طعم بهتری دارد. بعلاوه اندازه چسبندگی برنج های ایرانی بیشتر بوده و برای تهیه ته چین مناسب تر هستند. در حدی آب بریزید که روی برنج را بپوشاند (3 الی 4 سانتی متر روی برنج) سپس یک قاشق غذاخوری نمک اضافه کنید و اجازه دهید برنج خیس بخورد. برای خرید انواع ، می توانید از فروشگاه های زنجیره ای به روش خرید حضوری، اینترنتی یا تلفنی اقدام کنید.

مرحله دوم: پیاز و ادویه ها را تفت دهید

در این مرحله، پیاز را پوست بگیرید و به صورت نگینی ریز یا خلالی باریک خرد کنید. با اندازهی روغن، پیازها را در یک قابلمه تفت دهید تا سبک و طلایی شوند. سپس زردچوبه و فلفل سیاه را به آن اضافه کنید تا کمی تفت بخورند و طعم خامی آنها گرفته گردد. سپس گوشت گوسفندی تکه تکه شده را به پیازها اضافه کنید.

برای خرید ، ، و از جمله پیاز می توانید از فروشگاه های زنجیره ای به روش حضوری، تلفنی یا اینترنتی اقدام کنید.

مرحله سوم: گوشت را بپزید

در این مرحله، وقتی گوشت کمی تفت خورد و رنگ آن تغییر کرد، به اندازه 2 لیوان آب جوش به قابلمه اضافه کنید. وقتی آب آغاز به قل خوردن کرد، حرارت را روی حالت ملایم تنظیم کنید. به مدت 2 ساعت صبر کنید تا گوشت بپزد. می توانید از زودپز بهره ببرید تا گوشت زودتر بپزد. در 10 دقیقه آخر، نمک را هم به قابلمه اضافه کنید و بعد شعله را خاموش کنید.

مرحله چهارم: گوشت را با رب گوجه تفت دهید

بعد از اینکه گوشت کاملا پخت و نرم شد، اگر آب گوشت اضافه آمده، اجازه دهید، آب به خورد گوشت برود. سپس تکه های گوشت را دوباره با کمی روغن تفت دهید. رب گوجه فرنگی، پودر دارچین و زعفران دم نموده را به مواد گوشت اضافه کنید و صبر کنید تا رب گوجه کاملا سرخ گردد. سپس شعله را خاموش کنید.

برای خرید ، و به روش تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه های اقدام کنید.

مرحله پنجم: ماست و تخم مرغ را با هم ترکیب کنید

در این مرحله از طرز تهیه ته چین گوشت، زرده تخم مرغ را از سفید جدا کنید. در یک کاسه مناسب (ظرفی که بعدا برنج هم در آن جدا گردد)، زرده تخم مرغ را بریزید و هم بزنید تا بافت آن باز گردد. سپس ماست چکیده را به آن اضافه کنید و دوباره هم بزنید تا ماست و تخم مرغ با هم ترکیب و یکدست شوند.

و را می توانید از فروشگاه های به روش خرید حضوری، تلفنی یا اینترنتی تهیه کنید.

مرحله ششم: برنج را آماده کنید

در یک قابلمه به اندازه کافی آب بریزید و روی حرارت قرار دهید تا آغاز به جوشیدن کند. برنجی را که از قبل خیس نموده اید، آبکش کنید. برنج را در قابلمه آب جوش بریزید و یک قاشق غذاخوری نمک به آن اضافه کنید. بعد از 8 تا 12 دقیقه (بسته به نوع برنج ایرانی) وقتی مغز برنج هنوز کمی سفت بود و سطح روی برنج نرم شده بود، برنج را آبکش کنید.

مرحله هفتم: برنج را با مخلوط ماست و زرده تخم مرغ مخلوط کنید

بعد از آبکش کردن برنج، آن را در کاسه ای که ماست و زرده تخم مرغ را با هم مخلوط نموده بودید، بریزید و با قاشق برنج را هم بزنید تا روی برنج با مخلوط، پوشانده گردد.

مرحله هشتم: برنج را در قابلمه بریزید

بعد از آماده شدن برنج، در یک قابلمه نچسب، اندازهی روغن بریزید و به اندازه 1 قاشق زعفران دم نموده اضافه کنید. یک لایه برنج با مخلوط ماست و تخم مرغ را در قابلمه بریزید و با قاشق سطح آن را صاف کنید. برنج را کاملا فشرده و با قاشق سطح آن را صاف کنید. روی برنج، مایه گوشت را بریزید و صاف کنید. دوباره یک لایه دیگر برنج بریزید. لایه ها را به همین شکل ادامه بدهید تا موادتان تمام گردد.

مرحله نهم: ته چین گوشت را دم کنید

بعد از اینکه ته چین را در قابلمه ریختید، دم کنی را روی قابلمه بگذارید و بعد از اینکه داخل قابلمه بخار جمع شد، حرارت را کم کنید یا زیر قابلمه شعله پخش کن بگذارید. اجازه دهید ته چین به مدت 45 دقیقه تا 1 ساعت بپزد و دم بکشد. در آخر هنگام سرو، روی برنج را با زرشک، کشمش و خلال پسته تزیین و آن را سرو کنید.

در صورت تمایل می توانید ، و را می توانید از فروشگاه های به روش تلفنی، حضوری یا اینترنتی بخرید.

طرز تهیه ته چین گوشت چرخ نموده

در طرز تهیه ته چین گوشت چرخ نموده، به جای گوشت گوسفند تکه ای یا گوشت ماهیچه، از گوشت چرخ نموده بهره ببرید. در این روش دیگر احتیاجی به پختن گوشت نیست و تفت دادن گوشت کافی است. این روش از تهیه ته چین، در زمان کمتری آماده می گردد. کافی است گوشت چرخ نموده را با پیاز، ادویه ها و زردچوبه (مطابق دستور بالا) تفت دهید و به صورت لایه لایه، بین لایه های برنج بریزید و ته چین را دم کنید.

طرز تهیه ته چین گوشت در فر

برای تهیه ته چین گوشت در فر، ابتدا فر را با حرارت 180 درجه سانتیگراد روشن کنید تا زمان آماده شدن ته چین برای گرم شدن فر معطل نشوید. برای پخت ته چین گوشت در فر به جای استفاده از قابلمه بهتر است از ظرف پیرکس بهره ببرید. کف و دیواره های ظرف پیرکس را با روغن مایع چرب کنید.

مواد ته چین را مانند هر یک دستورهای بالا آماده کنید، در ظرف پیرکس بریزید و فشرده کنید. سپس اندازهی کره روی قسمت های مختلف لایه آخر ته چین گوشت قرار دهید. در آخر یک فویل نازک روی ظرف پیرکس بکشید و ظرف را به مدت یک ساعت در فر قرار دهید تا ته چین گوشت آماده گردد.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ته چین گرمساری

سوالات متداول

از چه ماستی برای طرز تهیه ته چین استفاده کنیم؟

برای طرز تهیه ته چین از ماستی بهره ببرید که رقیق نباشد و آب آن باعث شل شدن و شفته شدن برنج نگردد. برترین ماست برای تهیه ته چین گوشت، ماست چکیده است.

از چه گوشتی برای تهیه ته چین گوشت استفاده کنیم؟

گوشتی که برای ته چین استفاده می کنید، بهتر است گوشت گوسفندی بدون استخوان یا گوشت چرخ نموده باشد. گوشت راسته یا مغز ران و گوشت ماهیچه برای ته چین گوشت مناسب تر است.

چرا ته چین سفت می گردد؟

برای درست کردن یا ته چین گوشت بهتر است همواره از زرده تخم مرغ بهره ببرید چون باعث می گردد در انتها پخت، ته دیگ نرم تر و لطیف تری داشته باشید. اگر از تخم مرغ کامل (زرده و سفیده با هم) بهره ببرید، احتمال سفت و خشک شدن ته دیگ ته چین شما بالا می رود.

بعلاوه استفاده از تخم مرغ زیاد باعث خشک شدن ته چین و استفاده از تخم مرغ کمتر از حد توصیه شده باعث می گردد ته چین شما شل گردد، علاوه بر این، احتمال وا رفتن و باز شدن مواد آن زیاد می گردد.

منبع: افق کوروش
انتشار: 20 تیر 1402 بروزرسانی: 20 تیر 1402 گردآورنده: taverna.ir شناسه مطلب: 2264

به "2 مدل طرز تهیه ته چین گوشت با گوشت تکه ای یا چرخ نموده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "2 مدل طرز تهیه ته چین گوشت با گوشت تکه ای یا چرخ نموده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید