7 چاشنی، 7 خاصیت

به گزارش تاورنا، کمتر کسی است که بتواند صادقانه ادعا کند که غذاهای سرخ کردنی، سوسیس، کالباس، انواع چیپس و پفک را اصلاً دوست ندارد. اما وقتی پای سلامت در میان است خیلی ها تمام سعی خودشان را می نمایند تا حد امکان از این خوراکی های مضر و سرطان زا بپرهیزند. بنابراین به انواع غذاهای سالم که با روش های مناسب (مثلا آب پز و

7 چاشنی، 7 خاصیت

7 چاشنی، 7 خاصیت

ترجمه: یاسمین ثریا

کمتر کسی است که بتواند صادقانه ادعا کند که غذاهای سرخ کردنی، سوسیس، کالباس، انواع چیپس و پفک را اصلاً دوست ندارد. اما وقتی پای سلامت در میان است خیلی ها تمام سعی خودشان را می نمایند تا حد امکان از این خوراکی های مضر و سرطان زا بپرهیزند. بنابراین به انواع غذاهای سالم که با روش های مناسب (مثلا آب پز و بخارپز) طبخ شده اند، روی می آورند. محققان به یاری این دوستداران سلامت شتافته اند و اعلام نموده اند که می توان بدون روی آوردن به مواد غذایی مضر، تنها با افزودن انواع ادویه و سبزیجات تازه، طعمی دلچسب و مطلوب در انواع غذاها ایجاد کرد و از خواص سلامت بخش چاشنی ها (مهار اشتها، سهولت هضم، ارتقای حافظه و حتی مبارزه با بیماری های قلبی و سرطان)بهره مند شد.

1. کچاپ

خاصیت: کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی

علت اش چیست؟ لیکوپن، آنتی اکسیدان قوی موجود در کچاپ، فرایند تصلب شرایین را آهسته می نماید.

اندازه مصرف روزانه: 3 تا 4 قاشق غذاخوری

درباره اش بیشتر بدانیم: برخی ها هنگام خرید سس گوجه فرنگی دنبال مارک هایی هستند که سس هایی به رنگ روشن فراوری می نمایند اما هرچه کچاپ تیره رنگ تر باشد لیکوپن بیشتری دارد. می توانید کچاپ را روی انواع ساندویچ های تان بریزید یا با انواع سبزیجات پخته، سیر و مرغ پخته یا کبابی میان وعده ای سالم و خوش مزه حاضر کنید و البته نوع خانگی آنها ارجح است.

2. عسل طبیعی تیره

خاصیت: ضدپیری

علت اش چیست؟ این نوع عسل سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که سلول های بدن را از اثرات مخرب رادیکال های آزاد محافظت می نماید و خطر بیماری های قلبی، سرطان و اختلالات شناختی را می کاهد.

اندازه مصرف روزانه: 2 تا 4 قاشق غذاخوری در روز

درباره اش بیشتر بدانیم: طعم عسل بسیار قوی است و افزودن تنها اندازه اندکی از آن به ماست، غلات صبحانه و چای طعم بسیار مطلوبی ایجاد خواهد نمود. سعی کنید در طول روز به جای شکر از این شیرین نماینده طبیعی و سلامت بخش بهره ببرید.

3. تربچه قرمز

خاصیت: سم زدایی

علت اش چیست؟ برگ ها و قسمت قرمز تربچه سرشار از ماده ای به نام گلوکوزینولات هستند. گلوکوزینولات ها توانایی کبد را در سم زدایی افزایش داده و مانع رشد سلول های سرطان می شوند. بد نیست بدانید تربچه 10 برابر کلم بروکلی گلیکوزینولات دارد و به اسم برترین منبع این ترکیبات شناخته می گردد.

اندازه مصرف روزانه: 2 تا 3 عدد

درباره اش بیشتر بدانیم: تربچه را می توانید به همراه ماست، ماهی، انواع ساندویچ ها و کوکوها میل کنید.

4. روغن زیتون

خاصیت: تقویت حافظه بلندمدت

علت اش چیست؟ روغن زیتون منبع غنی اسیداولئیک است که در بدن به اولئواتانول آمین(OEA) - هورمونی است که مغز را در شرایط سلامت قرار می دهد- تبدیل می گردد.

محققان می گویند OEA برای حافظه حکم چسب را دارد و تمام قسمت های آن را با هم مرتبط می نماید.

اندازه مصرف روزانه: چند قاشق غذاخوری

درباره اش بیشتر بدانیم: می توانید سبزیجات مختلف را کباب کنید و روی آنها یک قاشق روغن زیتون و سرکه بریزید و بخورید.

5. دارچین

خاصیت: ثبیت سطح قندخون

علت اش چیست؟ افزودن نصف قاشق دارچین به مواد غذایی شیرین یا نشاسته ای فرایند افزایش سطح قند خون را آهسته تر می نماید. این ادویه حساسیت هورمون انسولین را بالا می برد و در نتیجه قندخون بیشتر مصرف می گردد و از نوسان سطح قندخون جلوگیری می نماید.

اندازه مصرف روزانه: یک قاشق چای خوری

درباره اش بیشتر بدانیم: در کیک، غلات صبحانه، قهوه لاته و چای شیرین و برنج تان کمی دارچین بپاشید. بعلاوه می توانید دارچین را به همراه زیره، گشنیز و کمی آجیل و میوه خشک مخلوط نموده و یک میان وعده خوش مزه تهیه کنید.

6. سس فلفل

خاصیت: کاهش اشتها

علت اش چیست؟ طعم تند و تیز فلفل قرمز به خاطر وجود ماده ای شیمیایی به نام کپسیسین است. این ماده نه تنها سبب کاهش ترشح هورمون گرسنگی می گردد، بلکه اندازه هورمون سرکوب نماینده اشتها را افزایش می دهد.

تحقیقات نشان داده اند اندازه کالری مصرفی افرادی که سس فلفل می خورند تا 16 درصد کاهش می یابد.

اندازه مصرف روزانه: به اندازه کم

درباره اش بیشتر بدانیم: می توانید این سس خوش طعم را روی سالاد، ماست، سوپ یا انواع خوراک ها بریزید و نوش جان کنید.

7. فلفل سیاه

خاصیت: جلوگیری از سرطان

علت اش چیست؟ پیپرین یک ماده قلیایی در فلفل سیاه است که می تواند جلوی تکثیر سلول های سرطانی را بگیرد.

اندازه مصرف روزانه: به ذایقه خودتان بستگی دارد.

درباره اش بیشتر بدانیم: افزودن فلفل سیاه به ماست، ذرت و انواع غذاها طعم دلچسبی به آنها خواهد داد.

منبع: www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: taverna.ir شناسه مطلب: 1807

به "7 چاشنی، 7 خاصیت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 چاشنی، 7 خاصیت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید