افزایش لوازم خانگی قاچاق در بازار
به گزارش تاورنا، حمیدرضا منصفی، عضو انجمن واردکنندگان لوازم خانگی در مصاحبه با رادیو گفت وگو بیان نمود: تولید داخلی نتوانسته همه نیاز مصرف کننده داخلی را برآورده کند و این درحالی است که قاچاقچی به جای واردکننده خلأ این میدان را از طریق منطقه ها مرزی پوشش می دهد.
منصفی با بیان اینکه واردات کنترل شده و زیرنظر منابع رسمی و دولت انگیزه را در تولید کالا و مصرف کننده ایجاد می کند و باعث نابودی انگیزه قاچاقچیان می شود، گفت: با واردات هوشمند و سهمیه بندی شده و مبارزه با قاچاقچی، انگیزه تولید کننده هم بیشتر می شود.
عضو انجمن واردکنندگان لوازم خانگی در رادیو گفت و گو بیان نمود: وارد کنندگان رسمی به دلیل قراردادهای بین المللی که نوشته می شود، منابع مالی و ثبت سفارش آنها رصد می شود و در پی قاچاق کالا نمی فرایند و اگر بخواهند قاچاق کالا را سازمان یافته انجام دهند باید از کشورهای حاشیه خریداری کنند که اعتبار خود را زیر سوال می برند، به همین دلیل انگیزه ای برای این کار ندارند.
وی ضمن اشاره به جریمه دپوی کالا در انبار که موجب از بین رفتن اعتبار واردکنندگان رسمی می شود اذعان کرد: سود و انگیزه ای که به منطقه ها مرزی داده شده، وارد جیب کولبر و ملوان نمی شود، بلکه او کارت خود را اجاره داده یا در ازای خالی کردن بار دستمزد دریافت می کند و سود اصلی به جیب قاچاقی می رود.
این کارشناس مسائل مبارزه با قاچاق کالا ضمن اشاره به برخورد و جریمه ها در سطح توزیع گفت: بسیاری از فروشگاه هایی که اکثرا هم مجوز کسب ندارند، در انبار خود کالاها را به صورت انبوه نمی گذارند بلکه به صورت خُرد نگهداری می کنند تا هم جرایم آن کمتر باشد و هم توزیع آن با سرعت بیشتری انجام شود.
حسین شهرستانی، عضو هیات مدیره و خزانه دار اتحادیه لوازم خانگی با بیان اینکه لوازم خانگی جزو بیشترین کالاهای قاچاقی است که کشف می شود، گفت: کالاهای دیگری هم به صورت قاچاق وارد می شوند اما حساسیت به این بازار بیشتر است.
شهرستانی ضمن تاکید بر غیرقابل کتمان بودن کالای قاچاق گفت: در جذب مصرف کنندگان به کالاهای ایرانی پیروز نبودیم و به همین دلیل آنها به سمت کالاهای خارجی می فرایند و ترغیب مشتریان به بازار داخلی وظیفه دولت و خود تولید کننده است.
شهرستانی گفت: شرکت های صادرکننده کالا به ایران صاحب برند نیستند و هرگز قاچاق نمی کنند و شرکت های معتبری هستند اما صاحبان برند که سال ها برای جا انداختن کالاهای خود در ایران هزینه و تبلیغات کردند و برای خود ایجاد بازار کردند هرگز بازار را ترک نخواهند کرد.
وی شرح داد: صاحبان برند در ایران که قبلا پول تبلیغات، خدمات پس از فروش و سود شرکت های وارد کننده را می دادند درحال حاضر تمام آن امتیازات را به قاچاقچی داده و کالا را خارج از ایران دپو کرده اند و از طریق قاچاقچی وارد می شود.
منبع: دنیای اقتصاد
منبع: فرارو