انتخابات آمریکا با طعم ماسک! ، ایالات متحده انتخابات را چگونه برگزار می کند؟

به گزارش تاورنا، موضوع مدیریت بحران در زمان کرونا نیز از جمله موضوعاتی بود که در نظرسنجی ها و بررسی میزان مقبولیت ترامپ موثر واقع شد. چراکه بیش از 215 هزار نفر پس از شیوع کرونا در آمریکا جان خود را از داده اند و بسیاری از مردم معتقدند ...

انتخابات آمریکا با طعم ماسک! ، ایالات متحده انتخابات را چگونه برگزار می کند؟

گزارش گروه سیاسی خبرنگاران-فرزانه باطنی؛ کرونا، ویروس منحوسی که قرار بود بعد از یک هفته به حضور خود خاتمه دهد، این روزها به 9ماهگی خود نزدیک می شود؛ نگرانی دولتمردان از این ویروس و تاثیرش بر جایگاه قدرت شان بیش از هر قشر دیگری محل توجه است؛ یکی از متغیرهای انتخابات که ممکن است در نتیجه آن تاثیر بگذارد نحوه برگزاری انتخابات است. در بسیاری از کشورها وظیفه برگزاری انتخابات بر عهده دولت فعلی آن کشور است به همین دلیل چگونگی برگزاری می تواند بر نتیجه و رای مردم نیز موثر واقع شود.

با توجه به اینکه متخصصان هنوز نتوانسته اند برای ویروس کرونا نقطه پایانی را متصور شوند عقب انداختن انتخابات ها ممکن نیست؛ با این وجود برخی کشورها برای برگزاری انتخابات سالم اقدامات جدیدی را اتخاذ کرده اند.

طبق بررسی هایی که سایت idea انجام داده طبق نقشه زیر کشورهای آبی رنگ توانستند انتخابات را برگزار کنند و کشورهای زرد رنگ انتخابات خود را به تعویق انداخته اند و کشورهای نارنجی رنگ اساسا انتخابات نداشتند یا اطلاعاتی از آن ها در دست نیست.

رای گیری الکترونیکی

زمزمه تقلب در انتخابات الکترونیک هر چهار سال یک بار از سوی حزب جمهوری خواه آمریکا مطرح می شود. ترامپ در آخرین موضع خود درباره انتخابات الکترونیک گفت:می دانید که در ایالت نیویورک چه اتفاقی رخ داده؛ اتهامات تقلب و انواع مسائل دیگر مطرح است؛ در ایالت نیوجرسی نیز 20 تا 25 درصد آرا به این صورت است؛ می توان این شیوه را داشت؛ برای آرای افراد غایب مسئله ای وجود ندارد اما رای گیری به صورت الکترونیک که بر اساس آن میلیون ها میلیون تعرفه رای به صورت نامشخص به افراد داده شود، هرگز نمی توان فهمید چه کسی برنده انتخابات می شود. بعید می دانم محل های اخذ رای برای رای الکترونیکی ایجاد شود. صحبت از میلیون ها رای است. باید منتظر وقوع فاجعه بود.

در ایالات متحده آمریکا استفاده از سیستم رأی گیری الکترونیک از دهه 1996 شروع شد و در انتخابات حزبی ایالت ها مورد استفاده قرار گرفت. البته این سیستم در سراسر آمریکا استفاده نمی شد و محدود به استفاده آزمایشی در برخی ایالت ها بود؛ به عنوان نمونه در سال 2004 نظر سنجی های اجرا شده در آمریکا نشان داد که تنها 30 درصد از ثبت نام کنندگان در انتخابات از رأی گیری الکترونیکی استفاده کرده اند.

در انتخابات کنگره 2006 با وقوع خطای 18000 موردی سیستم رأی گیری الکترونیک، این شائبه مطرح شد که ممکن است در انتخابات ریاست جمهوری سال 2000 نیز که نتایج آن بسیار به آرای ایالت فلوریدا وابسته بود نیز اشتباهاتی اجرا شده باشد.

چراکه برگه های رای گیری در این انتخابات طوری تنظیم شده بود که احتمال اشتباه در رأی دهی به کاندید مورد نظر وجود داشت. با این حال علیرغم برخی اعتراضات رای گیری انجام شد و جرج دبلیو بوش تنها با 537 رأی بیشتر بر رقیب دموکرات خود برتری یافت و در نهایت نیز به ریاست جمهوری رسید، اما تخمین زده می شود که حدود 4 تا 6 میلیون رأی در این انتخابات شمارش نشده است.

در حال حاضر در برخی ایالت ها از شیوه الکترونیکی برای شمارش آرا استفاده می شود. قبل از شروع بازه انتخابات نیز در بزرگترین گردهمایی هکرها در جهان، گروهی به طور خاص بر هک کردن سیستم های رأی گیری الکترونیکی تمرکز کردند تا آسیب ها و حفره های احتمالی در سیستم را شناسایی کنند.

رای گیری پستی و غیابی

در ایالات متحده آمریکا قوانین انتخاباتی به تعداد 50 ایالت فرق می کند و هر ایالتی قوانین انتخاباتی مخصوص خود را دارد و بر اساس این قوانین رای گیری غیر حضوری یکی از رایج ترین شیوه هایی بوده است که از سال ها و دهه های پیشین (از زمان جنگ های داخلی آمریکا در میانه قرن نوزدهم) در ایالت های مختلف برای رای دادن اقشاری از شهروندان مشخص شده است.

رای پستی با رای غیابی متفاوت است؛ تفاوت این دو به ایالتی که در آن رای شهروندان آمریکایی رای می دهند بستگی دارد در برخی ایالت ها تمامی رای دهندگانی که ثبت نام کرده اند می توانند به صورت پستی رای دهند، در برخی دیگر رای دهندگان باید شرایط خاصی داشته باشند، مثلا به دلیل بیماری یا خدمت در ارتش نتوانند به صورت حضوری رای دهند که در آن شرایط می توانند پستی رای دهند.

جان سی فوتیر، مدیر پروژه دموکراسی در اندیشکده مرکز سیاستگذاری دو حزبی در واشنگتن دی سی در مورد تفاوت این دو مورد چنین توضیح می دهد:مهمترین تفاوت این (رای پستی و رای غیابی) این است که رای غیابی برای افرادی است که واقعا به آن احتیاج دارند.

ترامپ و آزمون کرونا

پس از انتخابات درون حزبی آمریکا که جو بایدن منتخب حزب دموکرات و ترامپ منتخب حزب جمهوری خواه شد، کمپین ها و سخنرانی ها توسط این دو نامزد نیز شروع شد. در برگزاری کمپین ها به علت شیوع ویروس کرونا حزب دموکرات، محافظه کاری بیشتری از حزب جمهوری خواه داشت به طوری که عکس های منتشر شده از حضور ترامپ بدون ماسک در جمعیت چند صد نفری جنجال برانگیز شد؛ با این حال نزدن ماسک بین هواداران ترامپ مبدل به یک کنش نمادین شده بود.

موضوع مدیریت بحرانِ کرونا نیز از جمله موضوعاتی بود که در نظرسنجی ها و بررسی میزان مقبولیت ترامپ موثر واقع شد؛ چراکه بیش از 215 هزار نفر پس از شیوع کرونا در آمریکا جان خود را از دست دادند و بسیاری از مردم معتقدند علت اصلی این شرایط عدم مدیریت درست از سوی دولت بوده است.

علاوه بر این، ترامپ در مرحله مقدماتی انتخابات با محدودسازی شعبه هایی در برخی ایالت ها که ممکن بود مقبولیت نامزد دیگری در آن ایالت بیشتر باشد، توانست مشارکت را به نفع آن نامزد کم کند؛ برای مثال در انتخابات مقدماتی ایالت ویسکانسین که اخیرا برگزار گشت، نگرانی بابت انتقال ویروس، نبودن داوطلب کافی و کمبود مایحتاج لازم برای برگزاری انتخابات به تعطیلی 175 شعبه از 180 شعبه اخذ رای در میلواکی، بزرگترین شهر این ایالت، منجر شد که برخی این اقدام را در این ایالت ناشی از غرض سیاسی دولت بدانند.

برگزاری انتخابات 2020

به طور کلی رای گیری در آمریکا به سه شیوه حضوری و غیابی و پستی انجام می شود. در شیوه اول افراد باید در روز انتخابات در حوزه های انتخاباتی حاضر شوند و از طریق دستگاه های الکترونیکی رای خود را وارد کنند. در روش دوم افراد می توانند روزهایی قبل از روز انتخابات ثبت نام کرده و رای خود را بفرستند و در روز انتخابات حضور نداشته باشند. در شیوه سوم افراد رای خود را با روش های محرمانه به مرکز مورد نظر پست (ایمیل) می کنند.

همواره موضوع استفاده از ظرفیت های مختلف برای رای گیری از مطالبات جدی حزب دموکرات بوده چراکه استفاده از این ظرفیت مشارکت را بالا برده و به مراتب به نفع حزب دموکرات است در حالیکه ترامپ این موضوع را مخالف با منافع حزب خود می داند.

در حال حاضر به علت شیوع ویروس کرونا درصد بالایی از مردم متقاضی رای گیری پستی بوده اند؛ در نظرسنجی چند ماه پیش اکونومیست درصد قابل توجهی از پاسخ دهندگان اظهار کردند که روز 3 نوامبر حضوری رأی نخواهند داد و به صورت غیابی و پستی اقدام می کنند.

با این حال حزب جمهوری خواه معقتد بود که این شیوه منجر به تخلفات انتخاباتی می شود؛ اندیشکده بروکینگز که از آن به عنوان اثرگذارترین اتاق فکر جهان یاد می شود در ارتباط با امکان تقلب در انتخابات پستی مقالات زیادی را در این چند ماه منتشر کرده؛ این اندیشکده معتقد است که تا الان تخلف خاصی از روش پستی در انتخابات های اخیر منتشر نشده و هر ساله چند هزار سرباز از این روش برای ثبت رای خود استفاده می کنند و علاوه بر این اگر خلایی در این راستا وجود دارد با رعایت یکسری دستور عمل ها مرتفع می شود.

مرکز مطالعات حقوقی برنان در دانشکده حقوق دانشگاه نیویورک هم مطالعات مفصلی درباره احتمال افزایش تخلفات انتخاباتی به علت افزایش آرای پستی انجام داده؛ این مرکز نیز در نهایت می گوید هیچ شواهدی وجود ندارد که سیستم رای دهی غیرحضوری میزان تخلفات را افزایش داده باشد. با این حال با تجزیه و تحلیل داده های انتخابات پستی سه ایالت و مرکز اطلاعات ثبت نام الکترونیکی غیرانتفاعی، تنها 372 مورد احتمال تقلب در انتخابات را از میان 14.6 میلیون رأی پستی یافته اند که این میزان 0.0025 درصد و بسیار کم است.

با این وجود حزب جمهوری خواه از این شیوه انتخاباتی حمایت نکرد؛ در حالی که در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 حدود 25 درصد از افراد رای دهنده از روش پستی استفاده می کردند. در حال حاضر میزان متقاضیان انتخابات پستی به 50 درصد افزایش پیدا کرده؛ مهدی مطهرنیا کارشناس روابط بین الملل در مصاحبه ای که دو هفته پیش در این باره با خبرگزاری ایمنا داشته گفته: به نظر می رسد با توجه به اینکه حجم گسترده ای از آرا حزب دمکرات به صورت پستی است، اگر ادعای تقلب که بارها توسط ترامپ مطرح شده، ثابت شود، برگ برنده ای برای ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری اوکتبر است.

بدین ترتیب اگر نتیجه انتخابات به نفع جمهوری خواهان نباشد احتمال ادعای تقلب از سوی حزب دموکرات وجود دارد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 11 آذر 1399 بروزرسانی: 11 آذر 1399 گردآورنده: taverna.ir شناسه مطلب: 1289

به "انتخابات آمریکا با طعم ماسک! ، ایالات متحده انتخابات را چگونه برگزار می کند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتخابات آمریکا با طعم ماسک! ، ایالات متحده انتخابات را چگونه برگزار می کند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید