تست پاپ اسمیر چیست و به چه منظور انجام می گردد؟

به گزارش تاورنا، تست پاپ، که به آن پاپ اسمیر نیز گفته می گردد، آزمایشی است که پزشک برای آنالیز سرطان دهانه رحم در خانم ها از آن استفاده می نماید. انجام آزمایش پاپ اسمیر بعلاوه می تواند تغییرات ایجاد شده در سلول های دهانه رحم را نشان دهد که ممکن است در آینده به سلول های سرطانی تبدیل شوند.

تست پاپ اسمیر چیست و به چه منظور انجام می گردد؟
تست پاپ اسمیر، نوعی غربالگری برای سرطان دهانه رحم است. در واقع برای آنالیز وجود سلول های سرطان و پیش سرطانی از این آزمایش یاری گرفته می گردد. در صورت تشخیص سلول های پیش سرطانی، امکان درمان آنها قبل از ابتلا به سرطان امکان پذیر است. برای انجام این آزمایش، سلول هایی از دهانه رحم به آرامی برداشته می شوند و از نظر عادی یا غیرعادیِ بودنِ رشد آنالیز می شوند. شاید در حین فرایند، کمی ناراحتی نیز پیش آید اما بعد از آن هیچ گونه دردی در بلندمدت متوجه فرد نخواهد بود.

آزمایش پاپ اسمیر برای چیست؟بیشتر زنان از 21 سالگی به بعد باید آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهند، زیرا بعضی از زنان در خطر ابتلا به عفونت یا سرطان هستند. اگر شرایط زیر را دارید، باید تعداد آزمایش هایی که انجام می دهید بیشتر باشد:

HIV مثبت دارید.

در اثر شیمی درمانی یا پیوند عضو، ایمنی بدن تان کاهش پیدا نموده است.

اگر بالای 30 سال هستید و 3 آزمایش پاپ اسمیر پشت سرهم را با نتیجه ای مطلوب و عادی انجام داده اید، از پزشک تان بخواهید که هر 5 سال یک بار، این آزمایش را اگر همراه با غربالگری HPV یا غربالگری ویروس پاپیلوم انسانی است، برای تان انجام دهد. HPV، نوعی ویروس است که باعث زگیل می گردد. دلایل اولیه ایجاد سرطان دهانه رحم، انواع HPV 16 و 18 است. چنانچه به HPV دچار باشید، احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم در شما بیشتر خواهد بود.

زنان بالای 65 سال که تجربه آزمایش های پاپ اسمیر را در گذشته داشته اند و نتایج شان رضایت بخش بوده است، دیگر احتیاجی به انجام این آزمایش ندارند. حتی اگر همچنان روابط زناشویی دارید، باید آزمایش پاپ اسمیر را در برنامه درمانی-پزشکی خود قرار بدهید. دلیل اهمیت انجام این آزمایش این است که ویروس HPV می تواند سال ها به طور مخفی و پنهان در بدن بماند و ناگهان فعال بگردد. 1

در طول مدت زمان آزمایش چه اتفاقی می افتد؟این کار در مطب یا کلینیک پزشک انجام می گردد و حدود 10 تا 20 دقیقه طول می کشد. فرد بر روی تخت دراز می کشد و پاهای خود را کاملاً باز نموده و بر روی رکاب های تعبیه شده می گذارد و پزشک ابزار فلزی یا پلاستیکی (speculum) را وارد واژن می نماید. او آن را بازخواهد نمود تا دیواره های واژن را گسترده تر کند. این امر به او یاری می نماید تا دهانه رحم را ببیند. پزشک برای گرفتن نمونه ای از سلول های دهانه رحم از سواب استفاده می نماید. او آنها را داخل مایعی در یک ظرف شیشه ای کوچک قرار داده و برای آزمایش به آزمایشگاه می فرستد.

انجام آزمایش پاپ اسمیر درد ندارد، اما ممکن است حس نیشگون یا احساس کمی فشار را ایجاد کند.

نتایج به دست آمده در این آزمایش به چه معنا هستند؟پزشک پس از چند روز جواب آزمایش را دریافت می نماید. پاسخ می تواند مثبت و یا منفی باشد. جواب منفی در واقع نتیجه خوبی است. این امر بدان معناست که پزشک هیچ سلولی با ظاهر مشکوک را در دهانه رحم مشاهده ننموده است و فرد تا موعد بعدی برنامه ریزی شده دیگر احتیاجی به انجام این آزمایش ندارد.

اگر نتایج مثبت باشد، به این معنی نیست که فرد مبتلا به سرطان شده است. این مسئله می تواند نشانه التهاب جزئی باشد یا ممکن است تغییرات جزئی در سلول رخ داده باشد (پزشکان این شرایط را دیسپلازی می نامند). این موارد اغلب به خودی خود برطرف می شوند، بنابراین ممکن است پزشک توصیه کند که کمی شکیبا بوده و آزمایش پاپ اسمیر در چند ماه آینده مجدداً انجام گردد. اگر سلول های غیرطبیعی تا آن موقع از بین نرفتند، پزشک آزمایش های بیشتری را تجویز خواهد نمود. از جمله این آزمایش ها می توان به روشی به نام کولپوسکوپی اشاره نمود.

در آزمایش کولپوسکوپی، پزشک دقیقاً مانند انجام آزمایش پاپ اسمیر، اسپکولوم را وارد واژن می نماید. این بار، او با یک کولپوسکوپ به دهانه رحم نگاه می نماید. کولپوسکوپ ابزاری است که دارای یک لنز و یک چراغ روشن است و به پزشک این امکان را می دهد تا نگاه دقیق تری به دهانه رحم داشته باشد. پزشک دهانه رحم را با سرکه یا یک محلول مایع دیگر آغشته می نماید و این امر نواحی که دارای هرگونه نقطه مشکوکی باشند را قابل مشاهده می نماید و او قادر خواهد بود تا به وسیله لنزهای موجود در کولپوسکوپ این موارد را مشاهده کند.

اگر پزشک متوجه نقاطی گردد که به نظر دارای مشکل هستند، نمونه گیری خواهد نمود و نمونه را برای آزمایش بیشتر به آزمایشگاه خواهد فرستاد. در صورت احتیاج و برای جلوگیری از خونریزی پزشک می تواند دهانه رحم را به محلولی شیمیایی آغشته کند.2

پاپ اسمیر چند وقت یک بار باید تکرار گردد؟معمولا توصیه می گردد زنان بین 21 تا 65 سال، هر سه سال یک بار این تست را انجام بدهند. زنان بالای 30 سال در صورتی که تست اچ پی وی را نیز انجام می دهند می توانند هر 5 سال یک بار برای پاپ اسمیر مراجعه نمایند یا به جای پاپ اسمیر، تست اچ پی وی را انجام بدهند.

اگر یک یا چند مورد از عوامل زمینه ساز سرطان دهانه رحم را دارید ممکن است دفعات آن برای شما بیشتر باشد.

این عوامل زمینه ساز عبارتند از:

تشخیص سرطان دهانه رحم یا سلولهای پیش سرطانی در پاپ اسمیر

قرار گیری در معرض دی اتیل استیل بسترول پیش از تولد

عفونت اچ آی وی (بیماری ایدز)

ضعف سیستم ایمنی به دلیل پیوند عضو، شیمی درمانی یا مصرف طولانی مدت کورتون (کورتیکواستروئید)

سابقه استعمال سیگار

چه افرادی احتیاج به ازمایش پاپ اسمیر ندارند؟در بعضی شرایط احتیاجی به ادامه ازمایش پاپ اسمیر وجود ندارد:

پس از برداشتن رحم (هیسترکتومی). پس از برداشتن کامل رحم (که طی آن کل رحم و دهانه رحم برداشته میگردد) احتمالا پزشک به شما می گوید احتیاجی به پاپ اسمیر ندارید. اگر دلیل هیسترکتومی شما یک بیماری غیر سرطانی مانند فیبروم بوده است ممکن است بتوانید پاپ اسمیر منظم را قطع کنید اما اگر این درمان برای بیماری سرطانی یا پیش سرطانی دهانه رحم صورت گرفته باشد ممکن است توصیه گردد تست را به شکل منظم ادامه دهید.

سن بالا. معمولا پزشکان اتفاق نظر دارند که زنان بالای 65 سال اگر در آزمایشهای پاپ اسمیر قبلی هیچ علائمی از سرطان نداشته اند، می توانند غربالگری را ادامه ندهند.

خطرات و عوارض تست پاپ اسمیرپاپ اسمیر یک روش غربالگری بی خطر و مطمئن برای سرطان دهانه رحم است اما عاری از خطا نیست. این امکان وجود دارد که تست نتیجه منفی کاذب بدهد یعنی نشان بدهد هیچ ناهنجاری وجود ندارد در حالی که سلولهای غیر طبیعی وجود دارند. نتیجه منفی کاذب به این معنی نیست که اشتباهی اتفاق افتاده است.

عواملی که می توانند به نتیجه منفی کاذب منجر شوند عبارتند از:

کافی یا مناسب نبودن برداشت سلولها

کم بودن تعداد سلول های غیر طبیعی

خون یا سلولهای التهابی مانع مشاهده سلولهای غیر طبیعی شده اند

اگر چه این امکان وجود دارد که سلولهای غیر طبیعی شناسایی نشوند اما خوشبختانه چند سال طول می کشد تا سرطان دهانه رحم ایجاد گردد بنابراین اگر یک تست نتواند وجود سلولهای غیر طبیعی را شناسایی کند تست بعدی احتمالا می تواند.3

پی نوشت:

1.www.chetor.com

2.www.rastineh.com

3.www.vclinic.io

منبع: راسخون
انتشار: 1 آذر 1400 بروزرسانی: 1 آذر 1400 گردآورنده: taverna.ir شناسه مطلب: 1865

به "تست پاپ اسمیر چیست و به چه منظور انجام می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تست پاپ اسمیر چیست و به چه منظور انجام می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید