شرح بانک مرکزی درباره نرخ سود بانکی

به گزارش تاورنا، بانک مرکزی اقدام به برقراری دالان نرخ سود در بازار بین بانکی نموده است که این اقدام، ابزار های جدیدی را برای مدیریت نقدینگی و راهنمایی نرخ سود در بازار بین بانکی و جهت دهی به نرخ های سود در بازار های اقتصادی و راهنمایی نرخ تورم به سمت نرخ تورم هدف در اختیار این بانک قرار می دهد.

شرح بانک مرکزی درباره نرخ سود بانکی

این بانک در راستای تکمیل سازوکار عملیاتی اجرای سیاست های پولی در چارچوب هدفگذاری تورم، امکان سپرده گذاری بانک ها و موسسات اعتباری غیربانکی نزد خود و اعطای اعتبار در قبال اخذ وثیقه به بانک ها را در چارچوب اختیارات واگذارشده از سوی شورای پول و اعتبار فراهم آورده است.

بر اساس مواد (6) و (11) دستورالعمل عملیات بازار باز و اعطای اعتبار در قبال اخذ وثیقه توسط بانک مرکزی و مصوبه هیئت عامل بانک مرکزی، بانک ها و موسسات اعتباری غیربانکی می توانند ذخایر مازاد خود را در نرخ سود 10 درصد و به صورت یک شبه نزد بانک مرکزی سپرده گذاری نمایند.

همچنین بانک ها و موسسات اعتباری غیربانکی می توانند کسری ذخایر خود را به وسیله اعتبارگیری از بانک مرکزی به صورت یک شبه و مشروط به ارائه وثایق کافی، در نرخ سود 22 درصد تامین نمایند.

امکان پذیر شدن سپرده گذاری نزد بانک مرکزی و اعطای اعتبار در قبال اخذ وثیقه باعث ایجاد دالان نرخ سود در بازار بین بانکی می گردد. این امر، ضمن کاهش نوسانات نرخ سود بازار بین بانکی، ابزار های جدیدی برای مدیریت نقدینگی و راهنمایی نرخ سود در بازار بین بانکی و متعاقباً جهت دهی به نرخ های سود در بازار های اقتصادی و راهنمایی نرخ تورم به سمت نرخ تورم هدف در اختیار بانک مرکزی قرار می دهد.

بانک ها و موسسات اعتباری غیربانکی که قرارداد ودیعه مربوط به سپرده گذاری در کف دالان نرخ سود را امضاء و به بانک مرکزی ارسال نموده اند، می توانند از تاریخ 10 خردادماه 1399 نسبت به سپرده گذاری ذخایر مازاد خود نزد بانک مرکزی اقدام نمایند.

سایر بانک ها و موسسات اعتباری نیز پس از امضاء و ارسال قرارداد ودیعه می توانند از این امکان برای مدیریت نقدینگی خود استفاده نمایند.

منبع: فرارو
انتشار: 10 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: taverna.ir شناسه مطلب: 1029

به "شرح بانک مرکزی درباره نرخ سود بانکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرح بانک مرکزی درباره نرخ سود بانکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید