نُه نکته مفید جهت نگهداری طولانی مدت ریحان

به گزارش تاورنا، یکی از محبوب ترین گیاهان یعنی ریحان به جهت خواص دارویی خود و بعلاوه مواد مغذی و طعمی که به غذا می بخشد شناخته شده است. چنانچه خودتان، ریحان پرورش می دهید و یا اندازه زیادی از آن را خریداری نموده اید، یادگیری

نُه نکته مفید جهت نگهداری طولانی مدت ریحان

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

یکی از محبوب ترین گیاهان یعنی ریحان به جهت خواص دارویی خود و بعلاوه مواد مغذی و طعمی که به غذا می بخشد شناخته شده است. چنانچه خودتان، ریحان پرورش می دهید و یا مقدار زیادی از آن را خریداری نموده اید، یادگیری چگونگی نگهداری مؤثر آن می تواند بسیار مفید باشد.

آیا می دانستید؟

ریحان جهت اهداف دارویی و آشپزی مفید بوده بعلاوه دارای خواص ضد قارچی و دفع آفات است. می توان از روغن های عصاره ای آن جهت دور نگاه داشتن پشه و متوقف ساختن توسعه عفونتهای قارچی استفاده نمود. برگهای ریحان را درون فریزر قرار داده تا یخ بزنند. بلافاصله آنها را بیرون آورده و با فاصله درون ظرف دربسته قرار دهید. ظرف را به درون فریزر برگردانید. هنگامی که به ریحان احتیاج داشتید، برگها را درون آب سرد قرار داده تا یخ شان باز گردد. این روش شکل برگها را به همان گونه ای که هستند حفظ خواهد نمود. پرورش ریحان در میان کاشت گیاهان باغچه ای از محبوبیت بسیاری برخوردار است. این گیاه به خانواده نعناع تعلق داشته و بومی هند، چین، گینه نو و بعضی منطقه ها آسیای جنوب شرقی است. ریحان دارای خواص مفید زیادی است که نه تنها به پیشگیری و درمان بیماریها یاری می نماید بلکه جزء مواد لازم در بسیاری غذاهای سراسر دنیا می باشد. گیاه ریحان بسیار آسان رشد نموده و تحت شرایط مناسب می تواند مقدار زیادی برگ و گل فراوری کند، در واقع به قدری زیاد که ممکن است مجبور شوید این گیاه را چیده یا هرس کنید و ترتیب ذخیره ریحان چیده شده را بدون خراب شدن آن بدهید. این بدان علت است که گرچه گیاه ریحان به طور فوق العاده ای در برابر بیماریها و تغییرات آب و هوایی مقاوم است، برگهای چیده شده آن به سرعت آغاز به از دست دادن رنگ و مواد مغذی خود می نمایند. بنابراین اجازه دهید به برترین راه های نگهداری مؤثر برگ ریحان تازه نگاهی بیاندازیم، خواه قصد نگهداری آن برای یک شب، چند روز و یا چند هفته را داشته باشید.

تهیه قطعه های یخ زده از خمیر ریحان

برگهای ریحان را به صورت ریز خرد نموده و آن را در خردکن یا مولینکس ریخته و با مقداری روغن زیتون مخلوط نموده تا خمیر نرمی از آن حاصل گردد (از یک چاقوی تیز جهت خرد کردن برگها بهره ببرید، به این علت که چاقوی کند برگها را له نموده و موجب از دست رفتن مواد مغذی آن می گردد). خمیر بدست آمده را درون قالبهای یخ ریخته و آنها را فریز کنید. هر زمان به طعم ریحان تازه در غذای خود احتیاج داشتید، یک قالب از این ریحان را به غذای خود اضافه کنید. بعلاوه می توانید از آن به اسم چاشنی سالاد بهره ببرید. این روش تکنیک مؤثری است که به ویژه در زمستان هنگامی که ریحان تازه کمیاب می باشد، مفید خواهد بود.

تهیه ریحان با طعم کره

جهت تهیه ریحان با طعم کره، احتیاج به کره بدون نمک نرم شده دارید. کره را همزده تا زمانی که سبک شده و پف کند. برگهای ریز خرد شده ریحان را به این مخلوط افزوده (مقدار ریحان به این امر بستگی دارد که تا چه مقدار می خواهید طعم آن قوی باشد) و سپس آنها را تا زمانی مخلوط نمایید که ریحان در تمام کره پخش گردد. این مخلوط را درون کاغذ کره قرار داده و محکم ببندید. ریحان کره ای را فریز نموده تا زمانی که جهت استفاده بدان احتیاج پیدا کنید.

تهیه سس پِستو از ریحان

تهیه یک سس ساده پستو راه دیگر حفظ طعم ریحان تازه است. طبق دستورالعمل خود پیش روید، هرچند حتماً به قدر کافی روغن زیتون به آن بیافزایید. این کار سس پستو را برای مدت زمان بیشتری تازه نگاه خواهد داشت. چنانچه آن را در یخچال و ظروف دربسته بدون ورود هوا نگهداری کنید، این سس حدود یک ماه قابل استفاده خواهد بود.

قرار دادن ساقه ریحان در یخچال

قرار دادن ریحان درون یک کیسه پلاستیکی درون یخچال به حفظ تازگی آن به مدت 2 تا 3 روز یاری می نماید. البته بهتر است که تمام ساقه گیاه ریحان را همراه با ریشه های آن درون یک شیشه با کمی آب قرار داده و شیشه را درون یخچال بگذارید. برگهای آن به مدت یک هفته یا بیشتر تازه خواهند ماند.

فریز کردن برگهای ریحان

برگهای ریحان را درون فریزر قرار داده تا یخ بزنند. بلافاصله آنها را بیرون آورده و با فاصله درون ظرف دربسته قرار دهید. ظرف را به درون فریزر برگردانید. هنگامی که به ریحان احتیاج داشتید، برگها را درون آب سرد قرار داده تا یخ شان باز گردد. این روش شکل برگها را به همان گونه ای که هستند حفظ خواهد نمود. استفاده از کیسه های پلاستیکی زیپ دار بجای ظروف دربسته عاری از هوا هم به خوبی عمل می نماید.

نمک اندود کردن ریحان

این روش جهت نگهداری برگهای ریحان برای مدت زمان طولانی مفید است. در یک ظرف یک لایه نمک با ضخامت حدود نصف اینچ یا 5ر1 سانتیمتر بریزید. برگهای ریحان را یک به یک روی لایه نمک قرار داده تا لایه دومی تشکیل دهند. روی برگها را با لایه نازکی از نمک و در پی آن برگهای بیشتر بپوشانید. این فرایند را یک درمیان با ریحان و نمک انجام داده تا به سر ظرف برسند. بالاترین لایه را با لایه ضخیمی از نمک پوشانده و درب ظرف را ببندید. ظرف را در محیطی خنک و خشک نگهداری کنید. به منظور استفاده از برگ ریحان، تنها کافی است آنها را از ظرف بیرون آورده نمک را با تکاندن برگها زدوده و به دلخواه از این برگها بهره ببرید. با این حال به خاطر داشته باشید که نمک را در ظرف به همان صورتی که بوده جایگزین نموده تا از برگهای به جای مانده در برابر هوا محافظت گردد.

پوشاندن ریحان با نمک و روغن زیتون

برگهای ریحان را تمیز و خشک نمایید. برگها را درون ظروف بدون ورود هوا قرار داده و روی آنها نمک بپاشید. ظرف را تکان داده تا اطمینان حاصل گردد برگها به طور کامل پوشیده از نمک شده اند. اکنون ظرف را با روغن زیتون پر نموده و درب آن را محکم ببندید و درون یخچال نگهداری کنید. برگها و روغن را می توان هر زمان که در آشپزی بدانها احتیاج شد مورد استفاده قرار داد. این روش می تواند برگها را به مدت چند ماه تازه نگاه دارد.

تهیه ریحان با طعم سرکه

جهت تهیه ریحان با طعم سرکه احتیاج به برگ ریحان تازه، سرکه سیب و یک شیشه مات یا کدر خواهید داشت که بتواند محکم بسته گردد. 1 /4 فنجان برگ ریحان برای هر دو فنجان سرکه را در ظرف قرار داده و درب آن را محکم ببندید. ظرف بسته شده را در مکانی خنک و تاریک نگهداری کنید. پس از 4 تا 5 هفته ریحان با طعم سرکه آماده استفاده در غذا خواهد بود.

خشک کردن ریحان

گرچه خشک کردن برگ در حفظ طعم برگ ریحان چندان مؤثر نمی باشد، اما هنوز هم افراد زیادی در سرتاسر دنیا از این روش استفاده می نمایند. به منظور خشک کردن برگ ریحان، از یک توری تمیز استفاده نموده و برگها را روی آن با فاصله کم قرار داهید. برگها را با یک پارچه تمیز که هوا از آن رد گردد بپوشانید و توری را در مکانی تاریک، خشک و گرم با تهویه مناسب قرار دهید. برگها پس از 2 هفته اندکی خشک می شوند. آنالیز کنید ببینید آیا بافت آنها ترد شده است یا خیر. اگر بله، برگها را در فر با دمای 100 درجه فارنهایت یا 7ر37 سانتیگراد گذاشته به گونه ای که درب فر کمی باز باشد. آنها را از فر خارج ساخته و اجازه دهید به طور کامل خنک شوند. اکنون برگهای خشک شده را در یک ظرف بدون نفوذ هوا گذاشته و درب آن را ببندید. برگها به مدت حدوداً یک سال قابل استفاده خواهند بود. در طول این مدت، به طور مرتب آنالیز نموده ببینید رطوبت نکشیده باشند و در صورت لزوم آنها را در فر خشک کنید. این کار از تشکیل کپک بر روی برگها جلوگیری می نماید. بعلاوه می توانید برگها را پیش از نگهداری در ظرف، ریز کنید.

بیشتر بخوانید:فوائد برگ ریحان

برگ ریحان را پیش از آنکه گلدهی آغاز به از بین بردن بیشتر طعم آن نماید، بچینید. برترین زمان برای این کار صبح زود پس از خشک شدن شبنم است، اما پیش از آنکه نور خورشید به گیاه برسد این کار را بکنید. از نکات فوق پیروی نموده و از طعم ریحان تازه در سوپ، سس و سایر غذاهای خوشمزه پخته شده لذت ببرید.

منبع: راسخون
انتشار: 5 آبان 1400 بروزرسانی: 5 آبان 1400 گردآورنده: taverna.ir شناسه مطلب: 1836

به "نُه نکته مفید جهت نگهداری طولانی مدت ریحان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نُه نکته مفید جهت نگهداری طولانی مدت ریحان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید