واکسن های هندی و تقابل آمریکا دربرابر نفوذ واکسنی چین در شرق

به گزارش تاورنا، درحالیکه محموله های واکسن چین در فرودگاه های شرق آسیا تحویل داده می شوند، آمریکا با یاری مهاراجه های هندی به دنبال تقابل با نفوذ پکن در آسیاست.

واکسن های هندی و تقابل آمریکا دربرابر نفوذ واکسنی چین در شرق

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور بمبئی ما را تجربه کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، ویروس کرونا یکی از بهانه های آمریکا در دولت دونالد ترامپ برای افزایش فشار به چین بود. ترامپ به این بهانه که چین منشأ ویروس کرونا بوده کوشش داشت تا این کشور را مقصر این ویروس مرگبار معرفی کند. پس از خاتمه دوره ریاست جمهوری ترامپ و روی کار آمدن بایدن بعضی کارشناسان احتمال تغییر رویکرد آمریکا در قبال چین را پیش بینی می کردند اما سیاست این روزهای دولت بایدن بیانگر چنین موضوعی نیست.

به نظر می رسد واشنگتن میخواهد که به هر طریقی از میزان نفوذ چین در عرصه بین الملل بکاهد. یکی از این اهرم ها واکسن کروناست و اخبار منتشر شده در روزهای اخیر پیرامون این موضوع حاکی از ادامه رقابت این دو قدرت حتی در عرصه واکسن کروناست. در این گزارش به کوشش چین برای یاری به کشورهای شرق آسیا در تامین واکسن و راهبرد متقابل آمریکا برای بی اثر کردن این اقدام پرداخته شده است.

محبوبیت چین در آسیا با محموله های واکسن

پاکستان یکی از متحدان اصلی چین به شمار می رود و از اهمیت راهبردی بسیار بالایی برای پکن در پروژه یک کمربند یک جاده برخوردار است. شاید بی دلیل نباشد که پاکستان اولین کشور دریافت کننده 500 هزار دوز واکسن سینوفارم چین است و درحالی که این کشور با بیش از نیم میلیون مبتلای ویروس کرونا و 11 هزار مورد مرگ و میر ناشی از این ویروس درگیر است، پکن با ارسال واکسن کرونای ساخت خود به دنبال جلب اعتماد بیشتر مقامات اسلام آباد است.

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین روز دوشنبه با اشاره به یاری چین به پاکستان در زمینه ارسال واکسن گفت که همکاری در این زمینه میان دو کشور نه تنها بیانگر همکاری راهبردی میان دو شریک قدیمی بوده بلکه نشان دهندده یاری صادقانه هردوکشور به یکدیگر در زمان ضروری است.

به نظر می رسد یکی از دلایل تعلل کشورهای همسایه چین در اعتماد کامل به واکسن های چینی مجوز استفاده آنها برای عموم مردم بوده است. 18 بهمن شرکت سینواک چین بیان کرد که دولت این کشور مجوز استفاده مشروط این واکسن برای تمام مردم را صادر نموده است. پس از اعلام این خبر یکی پس از دیگری گزارشاتی از یاری های چین به کشورهای همسایه مخابره شد. مقامات چین روز شنبه بیان کردند که این کشور 500 هزار دوز واکسن کرونا به نپال اعطا خواهد نمود. بعضی کشورهای دیگر مانند اندونزی باتوجه به جمعیت بالای خود فرصت را از دست نداده و سریعا آمادگی خود برای دریافت واکسن را بیان کردند. 13 ژانویه جوکو ویدودو، رئیس جمهور چهارمین جمعیت عظیم مسلمان با حضور در مقابل دوربین ها اولین دوز واکسن کرونای ساخت شرکت سینواک را دریافت کرد تا اعتماد کامل خود به این واکسن را نشان دهد. از جاکارتا تا مانیل و کوالالامپور، کشورهای آسیایی درحال سفارش واکسن به چین و تایید مجوز استفاده اضطراری آنها هستند.

هند، مهره ارزشمند توازن نفوذ منطقه ای

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه چین روز آدینه در اولین گفتگوی تلفنی خود با یانگ جیه چی، دیپلمات عالی چین گفت که واشنگتن برای جوابگو دانستن چین در قبال کوشش برای تهدید ثبات در حوزه اقیانوس هند تا اقیانوس آرام با متحدان خود همکاری خواهد نمود. هند یکی از این متحدان است که ترجیح داده منافع خود را با واشنگتن هماهنگ کند. خروج هند از عظیمترین توافق تجاری جهان (باحضور چین، ژاپن، کره جنوبی و بسیاری از کشورهای شرق آسیا) و تشدید اختلافات مرزی دهلی و پکن از جمله مواردی است که واشنگتن را متقاعد ساخته از هند به عنوان یک مهره ارزشمند برای تقابل با نفوذ چین استفاده کند. این تقابل به حوزه واکسن نیز ورود پیدا نموده و روز یکشنبه مقامات از تایید ارسال محموله واکسن کرونا از طرف هند به کامبوج و برنامه آینده برای ارسال این واکسن ها به مغولستان و بعضی کشورهای دیگر در محدوده اقیانوس ارام خبر دادند.

دیپلماسی واکسن

هند درحالی که خود درگیری ویروس کروناست و برنامه واکسیناسیون در این کشور به تازگی آغاز شده، دولت ناریندرا مودی میخواهد با اعطای واکسن آسترازنکای ساخت هند، در عرصه رقابت از پکن بیش از این کم کاری نکند. در همین رابطه سفیر هند اعلام نموده که پس از درخواست نخست وزیر کامبوج از همتای هندی خود، دهلی با اعطای 100 هزار دوز واکسن به کامبوج موافقت نموده است. این درحالی است که کامبوج یکی از متحدان مهم چین بوده و انتظار می رود میلیون ها دوز از واکسن شرکت سینوفارم را دریافت کند.

هند روز یکشنبه نیز برای اولین بار 500 هزار دوز واکسن آسترازنکا به افغانستان ارسال کرد. دهلی پس از میلیون ها دلار سرمایه گذاری در افغانستان در سالهای گذشته برای کاهش نفوذ پاکستان در این کشور در عرصه تحویل واکسن کرونا نیز به دنبال معرفی خود به عنوان یک ناجی است. به گفته آنوراگ سریواستاوا، سخنگوی وزارت خارجه هند این کشور تا به امروز 15.6 میلیون دوز واکسن برای 17 کشوردر قالب قرارداد و یا یاری تامین نموده است. میانمار، بنگلادش، نپال، سریلانکا و مالدیو کشورهایی هستند که هند واکسن کرونای ساخت خود را در قالب راهبرد دوستی واکسن در اختیار آنها قرار داده است.

ارسال محموله های واکسن به کشورهای آسیایی از طرف هند که خود دومین تعداد بالای مبتلایان به ویروس کرونا را دارد حاکی از آن است که تحرکات اخیر چین در آسیای میانه و شرق شدیدا باعث نگرانی هند شده و احتمالا با قول حمایت از سوی دولت بایدن تمام کوشش خود برای از دست ندادن متحدان قدیمی و کاهش نفوذ پکن را در قالب دیپلماسی واکسن پیش میبرد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 25 بهمن 1399 بروزرسانی: 25 بهمن 1399 گردآورنده: taverna.ir شناسه مطلب: 1430

به "واکسن های هندی و تقابل آمریکا دربرابر نفوذ واکسنی چین در شرق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکسن های هندی و تقابل آمریکا دربرابر نفوذ واکسنی چین در شرق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید