چرا نوشابه نخوریم؟

به گزارش تاورنا، مضرات نوشابه بر کسی پوشیده نیست اما چرایی آن برای بسیاری از ما مبهم است. دلایلی که برای نامناسب بودن نوشابه برای سلامتی بیان می شود بسیار زیاد است که از جمله آن می توان به قند بالا، شیرینی های مصنوعی، کافئین، فروکتوز بالا و ... اشاره کرد و باید به دنبال جایگزین مناسبی برای نوشابه بود.

چرا نوشابه نخوریم؟

مضرات نوشابه چیست؟

به طور متوسط ایرانی ها حدود 42 لیتر نوشابه در سال می نوشند که این آماری عجیب و وحشتناک است. وحشتناک بودن این آمار در جایی روشن می گردد که بدانیم مصرف متوسط نوشابه در جهان حدود 10 لیتر است و هر ایرانی به طور متوسط 4 برابر میانگین جهانی نوشابه مصرف می کند. برخی افراد پا را فراتر از نوشیدن به صورت تفریحی گذاشته و بیشتر از آب نوشابه می خورند و برخی حتی آب را به طور کامل کنار گذاشته و فقط نوشابه می نوشند. با توجه به مصرف مداوم نوشابه در کشورمان لازم است بدانیم که چگونه این نوشیدنی می تواند روی بدن انسان تأثیر بگذارند. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

مضرات نوشابه و 10 دلیل برای پرهیز از آن

قند بالا

یک بطری نوشابه به طور متوسط شامل 10 قاشق چای خوری شکر است. این مقدار شکر به خصوص در مایعات باعث افزایش سریع قند خون می گردد که نتیجه آن ایجاد واکنش انسولینی در بدن است. در بلند مدت همچنین افراد به سبب استفاده از نوشابه ممکن است شاهد بیماری دیابت یا مقاومت به انسولین باشند.

فسفریک اسید

نوشابه دارای فسفریک اسید است که در توانایی بدن در جذب کلسیم تداخل ایجاد می کند و می تواند باعث ایجاد پوکی استخوان، کرم خوردگی دندان و نرمی استخوان گردد. فسفریک اسید همچنین با اسید معده در تماس قرار می گیرد و گوارش را کند می کند و جذب مواد غذایی را با مشکل روبرو می سازد.

شیرینی های مصنوعی

در تولید نوشابه از آسپارتام به عنوان قند استفاده می گردد که می تواند بدتر و زیان آورتر از قند باشد. این نوع شیرینی مصنوعی تقریبا با صدها مشکل سلامتی گوناگون از جمله تشنج، ام اس، تومور مغزی، دیابت و اختلالات عاطفی مرتبط است.

کافئین بالا

بیشتر نوشابه ها دارای کافئین هستند که می تواند باعث ایجاد انواع خاصی از سرطان، تومور سینه، ضربان نامنظم قلب، فشار خون بالا و مسائل دیگر گردد.

آب نامرغوب

یکی دیگر از مضرات نوشابه به آب نامرغوب آن بازمی گردد. آبی که از آن در تولید نوشابه ها استفاده می گردد دارای کلر، فلوراید و نیز مقادیری از مواد سنگین است.

چاق شدن

محققان هاروارد اخیرا به این نتیجه رسیده اند که مصرف نوشابه با چاقی در ارتباط است. تحقیقات روی افراد 12 ساله نشان داد کسانی که نوشابه مصرف می کنند چاق تر از کسانی هستند که مصرف نوشابه ندارند؛ و در هر وعده نوشابه که روزانه مصرف می گردد خطر ابتلا به چاقی 1.6 برابر افزایش می یابد.

مضر برای دندان ها

مصرف نوشابه به طور طبیعی باعث بزرگ شدن پلاک دندان می گردد که نتیجه آن کرم خوردگی دندان و نیز ایجاد مسائلی در لثه است.

جایگزین های سالم برای نوشابه

اگر شما یک نوشابه خور حرفه ای هستید و برای رهایی از مضرات نوشابه به دنبال جایگزین های سالمی برای آن می گشت نگران نباشید چرا که گزینه های فراوانی پیش روی شماست. نکته اینجاست که باید گزینه های جدید را همراهتان داشته باشید تا زمانی که نیاز به قند پیدا کردید از آن ها استفاده کنید.

  • آب میوه
  • آب کفیر
  • لیموناد زردچوبه یخ
منبع: پیام دلتا
انتشار: 14 آبان 1399 بروزرسانی: 14 آبان 1399 گردآورنده: taverna.ir شناسه مطلب: 1231

به "چرا نوشابه نخوریم؟" امتیاز دهید

2 کاربر به "چرا نوشابه نخوریم؟" امتیاز داده اند | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا نوشابه نخوریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید